diumenge, 12 de gener del 2014

Taxonomia de Bloom



La idea central d'aquesta taxonomia és allò que els educadors han de voler que els alumnes sàpiguen, és a dir són els objectius educacionals. Tenen una estructura jeràrquica que va del més simple al més complex o elaborat, fins arribar al d'avaluació. Quan els mestres programen han de tenir en compte aquests nivells i mitjançant les diferents activitats, han d'anar avançant de nivell fins a aconseguir els nivells més alts.




Domini Cognitiu

La cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat):

Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i provar.
Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar

Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia va ser revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la Taxonomia de Bloom Digital.

Domini afectiu

S'inclouen aquells objectius que fan referència a actituds, valors i elements de judici que exigeixen una correcta adaptació.Bloom i els seus col·laboradors, han dedicat una bona part de les seves reunions per aconseguir una classificació dels objectius corresponents en aquest aspecte. Afirmen que es tracta d'una tasca plena de dificultat i que encara no ha estat del tot finalitzada. A més, el professorat no sembla tenir unes idees ben definides sobre les experiències d'aprenentatge que siguin les més convenients per arribar aquests objectius relacionats amb els sentiments i emocions.

Domini psicomotor

S'inclouen aquells objectius que es proposen el desenvolupament muscular o motor, certes manipulacions de matèries o objectius, o certs actes que exigeixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini comprèn els següents nivells:

Percepció
Disposició
Mecanisme
Resposta complexa
Adaptació
Creació

Taxonomia de Bloom GTIC

Alhora de fer la píràmide de la taxonomia de Bloom aplicada a les TIC, he trobat la següent a internet:



En aquesta anteior apareixen programes que no hem treballat, per això també és interessant de fer-hi un cop d'ull als programes que hi apareixen. A la par inferior i afagiria el PowerPoint, el Prezi i el Drive. Al tercer nivell el Scoop.it (nivell de comprendre) i per últim al nivell superior el JClic. Amb aquest llistat pretenc completar la piràmide anterior amb algun dels programes utilitzats a l'aula que no hi apareixien. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada